loading...

معرفی ابزارهای صنعتی

بازدید : 205
جمعه 24 مرداد 1399 زمان : 2:28

پکینگ برج خنک کننده در طول مدت زمان عمر مفید هر دستگاه ممکن است بارها نیاز به تعویض داشته باشد . به دلیل تماس مستقیم آب در قسمت خروجی نازل ها با پکینگ برج خنک کننده ، این قطعه باید از متریال و طراحی مناسب تولید گردد بنابراین یکی از مهمترین قطعات این سیستم ، پکینگ برج خنک کننده می باشد .

نقش پرکن یا پکینگ برج خنک کننده ، فراهم کردن یک سطح تماس بزرگ بین جریان آب و جریان هوا جهت بهبود عمل تبخیر و انتقال گرماست . پکینگ برج خنک کننده این نقش را ایجاد صفحات یا سطح های بزرگ در برخورد آب خروجی از نازل فراهم می کند . با ایجاد سطح بزرگی از انتقال حرارت بین آب و هوا در پکینگ برج خنک کننده این دستگاه با فضای اشغالی بسیار کم قادر خواهد بود فضای بسیار زیادی جهت انتقال حرارت و تبخیر ایجاد نماید .



پکینگ برج خنک کننده وابسته به نوع کاربری و طراحی انجام شده توسط تولید کننده در تیپ های مختلفی عرضه می گردد . اولین نوع پکینگ برج خنک کننده نوع آبشاری آن است که در این مدل پکینگ برج خنک کننده هدف از ایجاد سطح انتقال حرارت توسط ایجاد لایه ها یا فیلم های نازک آب در داخل پکینگ برج خنک کننده می باشد . این نوع پکینگ های برج خنک کننده از صفحات مورب مواج از متریال PVC یا PP پلی پروپیلن با ضخامت بین 400 تا 500 میکرون تشکیل شده اند . این صفحات با توجه به گام پکینگ برج خنک کننده در فاصله های معینی از هم بین 12 تا 21 میلی متر قرار می گیرند و با چسب و جوش پلاستیک ثابت می شوند .

دومین نوع پکینگ نیز تحت عنوان اسپلش پکینگ برج خنک کننده شناخته می شود که همانطور که از معنی واژه اسپلش SPLASH مشخص است این مدل پکینگ را با نام پکینگ پاشش یا پرکن پاششی نیز می شناسند . در این مدل آب در برخورد با پکینگ برج خنک کننده به ریز قطرات تبدیل شده و سطح بین جریان آب و جریان هوا افزایش می یابد و استفاده از پکینگ های اسپلش در برج خنک کننده از ابتدایی ترین شناخت بهبود کارایی تبخیر و انتقال حرارت را نشان می دهد . این نوع پکینگ برج خنک کننده یا پرکن پاششی در این دستگاه به دلیل داشتن سطح کم در انتقال حرارت نسبت به نوع فیلمی کاربرد کمتری دارند و عموما برای آب های سخت و پالایشگاهی با میزان TDS بالا به کار می رود .

با توجه به این که اصول طراحی برج خنک کننده بر پایه ی سطح تماس بین آب و هوا می باشد بنابراین سطوحی که آب را به لحاظ انتقال حرارت در تماس با هوا قرار می دهند حائز اهمیت می باشد . انتخاب جنس و نوع پکینگ مدیا یک فرآیند راحت نیست زیرا که این انتخاب به دلایلی فراوانی از حساسیت بالایی برخوردار است و این به این خاطر بوده که از کار افتادن این بخش به معنی از دست دادن کارایی کل سیستم می باشد . انتخاب جنس و نوع پکینگ و حتی گام پکینگ و ابعاد پکینگ یکی از وظایف طراحان کولینگ تاور می باشد. این انتخاب به پارامتر های متفاوتی می باشد که به طور مختصر دلایل مهم آن به شرح زیر می باشد:


1-دمای آب گرم ورودی به برج خنک کننده ( زیرا که هر یک از انواع پکینگ ها قابلیت تحمل دمایی متفاوتی دارند )
2-راندمان حرارتی
3-اسیدی یا بازی بودن آب و یا هر سیال دیگر
4-میزان لزجیت سیال
5-سختی آب در گردش


بنابر این با توجه به مشخصات محیط مورد استفاده و آنالیز سیال در گردش و همچنین رنج دمایی این سیال می توان با در نظر گرفتن بالاترین راندمان حرارتی , بالاترین عمر مفید و بالاترین سطح ویژه نوع و جنس پکینگ برج خنک کننده مورد استفاده طراحی گردد.


انواع پکینگ برج خنک کننده :
الف) فیلمی یا آبشاری (film )
ب) اسپلش پکینگ (splash ) ( خود شامل چند مدل مختلف از قبیل : رندوم اسپلش توربو اسپلش و … می باشد )
پکینگ های آبشاری :
پکینگ های آبشاری به لحاظ جنس خود به دو دسته تقسیم می شوند:


1- PVC
2-pp

پکینگ برج خنک کننده PVC در مقایسه با مدل PP یک سری مزیت ها و یک سری نواقص دارند از جمله برتری های این نوع پکینگ ها نسبت به مدل PP در بالاتر بودن سطح ویژه آن است . ( به سطح موثر صفحات یا ورق های انتقال حرارت در واحد حجم سطح ویژه می گویند ) حال با توجه به گام پکینگ برج خنک کننده های PVC , از رنج 12 میل تا 19 میل , سطح ویژه ی این پکینگ ها از 70 تا 300 متر مربع بر متر مکعب متغیر است . ) گام پکینگ حد فاصل بین صفحات داخل پکینگ می باشد )
بنابراین هرچه گام پکینگ برج خنک کن کمتر باشد سطح ویژه انتقال حرارت بیشتر می شود و تعداد صفحات انتقال حرارت بیشتری درحجم معین می توان جمع اوری کرد ولی این گام به لحاظ انسداد در بین صفحات از یک حد معینی نباید پایین تر شود زیرا که بعد از مدتی صفحات انتقال حرارت مسدود می شود و برج کارایی لازم رو نخواهد داشت . این در حالی است که در بیشتر پروژه ها محدودیت فضای کولینگ تاور یک عامل اساسی در طراحی است بنابراین طراحان با در نظر گرفتن دیگر پارامتر ها به دنبال اجرای پکینگ برج خنک کننده با سطح ویژه بیشتری هستند . بهترین راندمان و بازدهی مربوط می شود به پکینگ مدیای گام 14 که فاصله ی صفحات 14 میلی متر می باشد و سطح ویژه این نوع پکینگ نزدیک 270 متر مربع بر متر مکعب است .


قیمت پکینگ برج خنک کننده


قیمت پکینگ برج خنک کننده عموما براساس دو واحد شمارش تعیین می گردد . حالت اول قیمت پکینگ مدیا کولینگ تاور بر اساس هر بلوکی محاسبه و عنوان می گردد و در حالت دوم نیز قیمت پکینگ مدیا برج خنک کننده بر اساس متر مکعب تعیین می گردد . اگر قرار باشد قیمت پکینگ مدیا براساس بلوک تعیین گردد باید توجه نمود که ابعاد بلوک پکینگ مدیا برج خنک کننده در حالت استاندارد و در بیشتر تیپ های تولیدی معادل 30*30*120 سانتی متر می باشد . حال اگر مطابق نیاز ابعاد دیگری مد نظر قرار گیرد پکینگ برج خنک کننده از قالب فوق برش خواهد خورد و لذا پرت یا مازاد برش مورد نظر از بلوک نیز به همین روش روی قیمت پکینگ مدیا کل محاسبه خواهد شد . البته اگر گلیه بلوک ها از ابعاد معین و بخش پذیری نسبت به یک بلوک واحد برخوردار باشد این پرت و یا مازاد برش به حداقل خود خواهد رسید .

قیمت پکینگ مدیا برج خنک کننده با توجه به نوع کاربرد ، حجم مورد نیاز ، ابعاد برش و متریال کاربردی جهت تولید تعیین می گردد . به منظور بهینه سازی و معتدل سازی قیمت پکینگ برج خنک کننده ، شرکت فراب زیست فراز کلیه برشکاری ، طراحی و محاسبه پکینگ مدیا مورد نیاز برج خنک کننده تمامی سازندگان برج خنک کننده خارجی و داخلی را به صورت رایگان انجام خواهد داد . نکته قابل توجه این موضوع این است که تعویض پکینگ مدیا با توجه به نوع طراحی شرکت سازنده برج خنک کننده رنج متنوعی از انواع آن را شامل خواهد شد که شرکت مهتاب گستر با دانش فنی این رنج وسیع را تحت پوشش تولید و تامین خود قرار داده است .

هدف از پکینگ برج خنک کننده چیست ؟

پکینگ برج خنک کننده ، همچنین به عنوان پکینگ مدیا انتقال حرارت و یا پرکننده برج خنک کننده معرفی می شود که سطح وسیعی را جهت انتقال حرارت مستقیم بین آب و هوا در برج خنک کننده مدار باز و یا برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی فراهم می کند . موقعیت محل قرارگیری پکینگ مدیا در برج خنک کننده ، پایین تر از سیستم توزیع آب (نازل یا اسپرینکلر) و بالاتر از تشتک یا مخزن ذخیره آب می باشد .

پکینگ مدیا برج خنک کننده

انواع پکینگ مدیا برج خنک کننده از نظر مکانیزم شامل دو نوع کلی اسپلش و فیلمی می باشد.
در نوع پکینگ برج خنک کننده اسپلش آب به صورت قطرات ریز در آمده و بنابراین سطح و زمان تماس میان آب و هوا افزایش می یابد ولی در نوع پکینگ برج خنک کننده فیلمی آب به صورت لایه نازک درآمده که بدین صورت سطح تماس و زمان تماس بیشتری را ایجاد می نماید.

برای ساخت این نوع پکینگ کولینگ تاور از ورقه های پلیمری همانند PVC یا PP استفاده می شود و آب در گذر از سطح این مدل پکینگ برج خنک کننده به صورت فیلم (لایه نازکی از آب) در می آید . به همین خاطر به آن پکینگ مدیا فیلمی می گویند. شیت ها یا ورق های پلیمری با متریال پلی پروپیلن PP و یا پلی وینیل کلرید PVC از جمله متریال های مرغوب پرکاربرد در ساخت این مدل پکینگ برج خنک کننده می باشد که با استفاده از آن ها فیلم پکینگ ها ساخته می شوند. پکینگ مدیا هایی که از جنس پلی پروپیلن می باشند به صورت جوش حرارتی می باشند که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند .اما صفحات پکینگ مدیا از جنس پلی وینیل کلرید PVC با صورت چسبی به هم متصل می شوند که مقاومت کمتری خواهند داشت .

پکینگ مدیا های برج خنک کننده که از جنس PVC می باشد در برابر عوامل شیمیایی ، الکلی ، اسیدها ، روغن ها ، چربی ها و مواد بیولوژیک بسیار بادوام بوده است. همچنین آرایش هندسی موجود در سطح پکینگ ها باعث افزایش میزان تبخیر،کاهش افت فشار،کاهش مقاومت هوا برای انتقال بیشتر حرارت و رطوبت مي گردد.این نوع پکینگ مدیا های برج خنک کننده قابل بازیافت نیز می باشند.

در تنوع موارد استفاده از پکینگ برج خنک کننده می توان به کاربرد در انواع برج های خنک کننده جریان متقاطع و جریان مخالف مربوط به صنایع کاغذ ، فولاد ، شکر ، صنایع غذایی ، شیمیایی ، پتروشیمی ، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و در انواع سیستم های تهویه و به منظور ارتقاء راندمان برج های خنک کننده قدیمی اشاره نمود .

ورق های انواع پکینگ برج خنک کننده فیلمی به صورت چین دار و زنبوری فرم داده می شود تا در مسیر جریان هوا و آب اغتشاش ایجاد کرده و تماس بهتری برقرار کند. عمده پکینگ مدیا های فیلمی دارای فاصله ورق ۳/۴ اینچ یا ۱۹ میلی متر می باشند. این فاصله در عین آن که سطح انتقال حرارت خوبی جهت عبور هوا ایجاد می کند ، کمتر دچار گرفتگی نیز می شود. با توجه به اینکه در هنگام حرکت آب به سمت پایین در پکینگ فیلمی هیچ نوع برخوردی و قطره قطره شدنی وجود ندارد بنابراین توزیع آب قبل ریزش بروی پکینگ در نوع فیلمی بسیار مهم می باشد و باید توزیع آب به صورت یکنواخت باشد. اگر قسمتی از پکینگ ها خشک بماند و آب بروی آن پاشیده نشود موجب فرار هوا و کاهش راندمان برج خنک کننده خواهد شد.


اگر فاصله دو شیت هر بلوک پکینگ مدیا فیلمی برج خنک کننده کمتر از 19 میلی متر باشد (فاصله بین ورق ها گام نیز می گویند ) نسبت به آب با سختی بالا حساس خواهد بود و به سرعت دچار گرفتگی خواهد شد. جلبک ها ، سختی ها و رسوب در بین دو ورق نشسته و موجب گرفتگی پکینگ در برج خنک کننده خواهند شد در نتیجه راندمان برج خنک کننده کاهش پیدا کرده و حتی این موضوع سبب فشار بر روی الکترموتور و خاموشی برج خنک کننده می شود .

از لحاظ ابعادی پکینگ فیلم برج خنک کننده دارای مشخصه ای به نام گام است که تعریف آن فاصله بین دو لایه پکینگ مدیا در حالت لانه زنبوری است . متداول ترین نوع آن پکینگ گام 19 برج خنک کن است. در این نوع پکینگ مدیا، بیشترین فاصله بین دو لایه(فاصله دو ضلع متقابل شش ضلعی)، معادل 19 میلی متر است. پکینگ گام 12 ،16،14 ،21 ، 23 و پکینگ گام 23 نیز از انواع پکینگ فیلم کولینگ تاور است که استفاده بسیار کمی دارند .

ابعاد استاندارد هر بلوک پکینگ مدیا فیلمی از متریال PVCپی وی سی برابر است با : 300 * 300 * 1200 میلی متر همچنین پکینگ مدیا فیلمی را می توان به صورت چند ردیف بر روی هم قرارداد که در این حالت ارتفاع 60 یا 90 سانتیمتر و به عبارتی دو یا سه ردیف پکینگ مدیا در برج های خنک کننده فایبرگلاس قابل چیدمان است .

آیا تابحال با عبارت سطح ویژه اسمی و واقعی پکینگ برج خنک کننده آشنا شده اید ؟ سطح ویژه اسمی در پکینگ برح خنک کننده به سطحی گفته می شود که صفحات پکینگ برج خنک کننده در حالت کلی در حجم معین از چیدمان پکینگ بین جریان آب و هوا ایجاد می کنند . این درحالی است که سطح ویژه موثر یا واقعی در اصل سطحی از پکینگ مدیا است که در تماس با آب قرار می گیرد . در بیانی دیگر فرض کنید در این سیستم پکینگ برج خنک کننده با گام 14 از تعداد 20 صفحه در هربلوک با مساحت کلی 200 متر مربع در هر متر مکعب تشکیل شده است و این پکینگ را در برج خنک کننده چیدمان کرده ایم . پس ازپاشش آب بر روی پکینگ برج خنک کننده مشاهده می کنیم که در اکثر مواقع قسمت هایی از سطح پکینگ در برج خنک کننده تحت پوشش مستقیم آب قرار نمی گیرد و به عبارتی خیس نمی شود . این قسمت هایی که آب در جریان ریزش خود از بالا به پایین برروی آن ها قرار نمی گیرد سطح فضای خالی و پرت یا به اصطلاح مهندسی Void Space گفته می شود .

پکینگ برج خنک کننده در طول مدت زمان عمر مفید هر دستگاه ممکن است بارها نیاز به تعویض داشته باشد . به دلیل تماس مستقیم آب در قسمت خروجی نازل ها با پکینگ برج خنک کننده ، این قطعه باید از متریال و طراحی مناسب تولید گردد بنابراین یکی از مهمترین قطعات این سیستم ، پکینگ برج خنک کننده می باشد .

نقش پرکن یا پکینگ برج خنک کننده ، فراهم کردن یک سطح تماس بزرگ بین جریان آب و جریان هوا جهت بهبود عمل تبخیر و انتقال گرماست . پکینگ برج خنک کننده این نقش را ایجاد صفحات یا سطح های بزرگ در برخورد آب خروجی از نازل فراهم می کند . با ایجاد سطح بزرگی از انتقال حرارت بین آب و هوا در پکینگ برج خنک کننده این دستگاه با فضای اشغالی بسیار کم قادر خواهد بود فضای بسیار زیادی جهت انتقال حرارت و تبخیر ایجاد نماید .



پکینگ برج خنک کننده وابسته به نوع کاربری و طراحی انجام شده توسط تولید کننده در تیپ های مختلفی عرضه می گردد . اولین نوع پکینگ برج خنک کننده نوع آبشاری آن است که در این مدل پکینگ برج خنک کننده هدف از ایجاد سطح انتقال حرارت توسط ایجاد لایه ها یا فیلم های نازک آب در داخل پکینگ برج خنک کننده می باشد . این نوع پکینگ های برج خنک کننده از صفحات مورب مواج از متریال PVC یا PP پلی پروپیلن با ضخامت بین 400 تا 500 میکرون تشکیل شده اند . این صفحات با توجه به گام پکینگ برج خنک کننده در فاصله های معینی از هم بین 12 تا 21 میلی متر قرار می گیرند و با چسب و جوش پلاستیک ثابت می شوند .

دومین نوع پکینگ نیز تحت عنوان اسپلش پکینگ برج خنک کننده شناخته می شود که همانطور که از معنی واژه اسپلش SPLASH مشخص است این مدل پکینگ را با نام پکینگ پاشش یا پرکن پاششی نیز می شناسند . در این مدل آب در برخورد با پکینگ برج خنک کننده به ریز قطرات تبدیل شده و سطح بین جریان آب و جریان هوا افزایش می یابد و استفاده از پکینگ های اسپلش در برج خنک کننده از ابتدایی ترین شناخت بهبود کارایی تبخیر و انتقال حرارت را نشان می دهد . این نوع پکینگ برج خنک کننده یا پرکن پاششی در این دستگاه به دلیل داشتن سطح کم در انتقال حرارت نسبت به نوع فیلمی کاربرد کمتری دارند و عموما برای آب های سخت و پالایشگاهی با میزان TDS بالا به کار می رود .

با توجه به این که اصول طراحی برج خنک کننده بر پایه ی سطح تماس بین آب و هوا می باشد بنابراین سطوحی که آب را به لحاظ انتقال حرارت در تماس با هوا قرار می دهند حائز اهمیت می باشد . انتخاب جنس و نوع پکینگ مدیا یک فرآیند راحت نیست زیرا که این انتخاب به دلایلی فراوانی از حساسیت بالایی برخوردار است و این به این خاطر بوده که از کار افتادن این بخش به معنی از دست دادن کارایی کل سیستم می باشد . انتخاب جنس و نوع پکینگ و حتی گام پکینگ و ابعاد پکینگ یکی از وظایف طراحان کولینگ تاور می باشد. این انتخاب به پارامتر های متفاوتی می باشد که به طور مختصر دلایل مهم آن به شرح زیر می باشد:


1-دمای آب گرم ورودی به برج خنک کننده ( زیرا که هر یک از انواع پکینگ ها قابلیت تحمل دمایی متفاوتی دارند )
2-راندمان حرارتی
3-اسیدی یا بازی بودن آب و یا هر سیال دیگر
4-میزان لزجیت سیال
5-سختی آب در گردش


بنابر این با توجه به مشخصات محیط مورد استفاده و آنالیز سیال در گردش و همچنین رنج دمایی این سیال می توان با در نظر گرفتن بالاترین راندمان حرارتی , بالاترین عمر مفید و بالاترین سطح ویژه نوع و جنس پکینگ برج خنک کننده مورد استفاده طراحی گردد.


انواع پکینگ برج خنک کننده :
الف) فیلمی یا آبشاری (film )
ب) اسپلش پکینگ (splash ) ( خود شامل چند مدل مختلف از قبیل : رندوم اسپلش توربو اسپلش و … می باشد )
پکینگ های آبشاری :
پکینگ های آبشاری به لحاظ جنس خود به دو دسته تقسیم می شوند:


1- PVC
2-pp

پکینگ برج خنک کننده PVC در مقایسه با مدل PP یک سری مزیت ها و یک سری نواقص دارند از جمله برتری های این نوع پکینگ ها نسبت به مدل PP در بالاتر بودن سطح ویژه آن است . ( به سطح موثر صفحات یا ورق های انتقال حرارت در واحد حجم سطح ویژه می گویند ) حال با توجه به گام پکینگ برج خنک کننده های PVC , از رنج 12 میل تا 19 میل , سطح ویژه ی این پکینگ ها از 70 تا 300 متر مربع بر متر مکعب متغیر است . ) گام پکینگ حد فاصل بین صفحات داخل پکینگ می باشد )
بنابراین هرچه گام پکینگ برج خنک کن کمتر باشد سطح ویژه انتقال حرارت بیشتر می شود و تعداد صفحات انتقال حرارت بیشتری درحجم معین می توان جمع اوری کرد ولی این گام به لحاظ انسداد در بین صفحات از یک حد معینی نباید پایین تر شود زیرا که بعد از مدتی صفحات انتقال حرارت مسدود می شود و برج کارایی لازم رو نخواهد داشت . این در حالی است که در بیشتر پروژه ها محدودیت فضای کولینگ تاور یک عامل اساسی در طراحی است بنابراین طراحان با در نظر گرفتن دیگر پارامتر ها به دنبال اجرای پکینگ برج خنک کننده با سطح ویژه بیشتری هستند . بهترین راندمان و بازدهی مربوط می شود به پکینگ مدیای گام 14 که فاصله ی صفحات 14 میلی متر می باشد و سطح ویژه این نوع پکینگ نزدیک 270 متر مربع بر متر مکعب است .


قیمت پکینگ برج خنک کننده


قیمت پکینگ برج خنک کننده عموما براساس دو واحد شمارش تعیین می گردد . حالت اول قیمت پکینگ مدیا کولینگ تاور بر اساس هر بلوکی محاسبه و عنوان می گردد و در حالت دوم نیز قیمت پکینگ مدیا برج خنک کننده بر اساس متر مکعب تعیین می گردد . اگر قرار باشد قیمت پکینگ مدیا براساس بلوک تعیین گردد باید توجه نمود که ابعاد بلوک پکینگ مدیا برج خنک کننده در حالت استاندارد و در بیشتر تیپ های تولیدی معادل 30*30*120 سانتی متر می باشد . حال اگر مطابق نیاز ابعاد دیگری مد نظر قرار گیرد پکینگ برج خنک کننده از قالب فوق برش خواهد خورد و لذا پرت یا مازاد برش مورد نظر از بلوک نیز به همین روش روی قیمت پکینگ مدیا کل محاسبه خواهد شد . البته اگر گلیه بلوک ها از ابعاد معین و بخش پذیری نسبت به یک بلوک واحد برخوردار باشد این پرت و یا مازاد برش به حداقل خود خواهد رسید .

قیمت پکینگ مدیا برج خنک کننده با توجه به نوع کاربرد ، حجم مورد نیاز ، ابعاد برش و متریال کاربردی جهت تولید تعیین می گردد . به منظور بهینه سازی و معتدل سازی قیمت پکینگ برج خنک کننده ، شرکت فراب زیست فراز کلیه برشکاری ، طراحی و محاسبه پکینگ مدیا مورد نیاز برج خنک کننده تمامی سازندگان برج خنک کننده خارجی و داخلی را به صورت رایگان انجام خواهد داد . نکته قابل توجه این موضوع این است که تعویض پکینگ مدیا با توجه به نوع طراحی شرکت سازنده برج خنک کننده رنج متنوعی از انواع آن را شامل خواهد شد که شرکت مهتاب گستر با دانش فنی این رنج وسیع را تحت پوشش تولید و تامین خود قرار داده است .

هدف از پکینگ برج خنک کننده چیست ؟

پکینگ برج خنک کننده ، همچنین به عنوان پکینگ مدیا انتقال حرارت و یا پرکننده برج خنک کننده معرفی می شود که سطح وسیعی را جهت انتقال حرارت مستقیم بین آب و هوا در برج خنک کننده مدار باز و یا برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی فراهم می کند . موقعیت محل قرارگیری پکینگ مدیا در برج خنک کننده ، پایین تر از سیستم توزیع آب (نازل یا اسپرینکلر) و بالاتر از تشتک یا مخزن ذخیره آب می باشد .

پکینگ مدیا برج خنک کننده

انواع پکینگ مدیا برج خنک کننده از نظر مکانیزم شامل دو نوع کلی اسپلش و فیلمی می باشد.
در نوع پکینگ برج خنک کننده اسپلش آب به صورت قطرات ریز در آمده و بنابراین سطح و زمان تماس میان آب و هوا افزایش می یابد ولی در نوع پکینگ برج خنک کننده فیلمی آب به صورت لایه نازک درآمده که بدین صورت سطح تماس و زمان تماس بیشتری را ایجاد می نماید.

برای ساخت این نوع پکینگ کولینگ تاور از ورقه های پلیمری همانند PVC یا PP استفاده می شود و آب در گذر از سطح این مدل پکینگ برج خنک کننده به صورت فیلم (لایه نازکی از آب) در می آید . به همین خاطر به آن پکینگ مدیا فیلمی می گویند. شیت ها یا ورق های پلیمری با متریال پلی پروپیلن PP و یا پلی وینیل کلرید PVC از جمله متریال های مرغوب پرکاربرد در ساخت این مدل پکینگ برج خنک کننده می باشد که با استفاده از آن ها فیلم پکینگ ها ساخته می شوند. پکینگ مدیا هایی که از جنس پلی پروپیلن می باشند به صورت جوش حرارتی می باشند که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند .اما صفحات پکینگ مدیا از جنس پلی وینیل کلرید PVC با صورت چسبی به هم متصل می شوند که مقاومت کمتری خواهند داشت .

پکینگ مدیا های برج خنک کننده که از جنس PVC می باشد در برابر عوامل شیمیایی ، الکلی ، اسیدها ، روغن ها ، چربی ها و مواد بیولوژیک بسیار بادوام بوده است. همچنین آرایش هندسی موجود در سطح پکینگ ها باعث افزایش میزان تبخیر،کاهش افت فشار،کاهش مقاومت هوا برای انتقال بیشتر حرارت و رطوبت مي گردد.این نوع پکینگ مدیا های برج خنک کننده قابل بازیافت نیز می باشند.

در تنوع موارد استفاده از پکینگ برج خنک کننده می توان به کاربرد در انواع برج های خنک کننده جریان متقاطع و جریان مخالف مربوط به صنایع کاغذ ، فولاد ، شکر ، صنایع غذایی ، شیمیایی ، پتروشیمی ، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و در انواع سیستم های تهویه و به منظور ارتقاء راندمان برج های خنک کننده قدیمی اشاره نمود .

ورق های انواع پکینگ برج خنک کننده فیلمی به صورت چین دار و زنبوری فرم داده می شود تا در مسیر جریان هوا و آب اغتشاش ایجاد کرده و تماس بهتری برقرار کند. عمده پکینگ مدیا های فیلمی دارای فاصله ورق ۳/۴ اینچ یا ۱۹ میلی متر می باشند. این فاصله در عین آن که سطح انتقال حرارت خوبی جهت عبور هوا ایجاد می کند ، کمتر دچار گرفتگی نیز می شود. با توجه به اینکه در هنگام حرکت آب به سمت پایین در پکینگ فیلمی هیچ نوع برخوردی و قطره قطره شدنی وجود ندارد بنابراین توزیع آب قبل ریزش بروی پکینگ در نوع فیلمی بسیار مهم می باشد و باید توزیع آب به صورت یکنواخت باشد. اگر قسمتی از پکینگ ها خشک بماند و آب بروی آن پاشیده نشود موجب فرار هوا و کاهش راندمان برج خنک کننده خواهد شد.


اگر فاصله دو شیت هر بلوک پکینگ مدیا فیلمی برج خنک کننده کمتر از 19 میلی متر باشد (فاصله بین ورق ها گام نیز می گویند ) نسبت به آب با سختی بالا حساس خواهد بود و به سرعت دچار گرفتگی خواهد شد. جلبک ها ، سختی ها و رسوب در بین دو ورق نشسته و موجب گرفتگی پکینگ در برج خنک کننده خواهند شد در نتیجه راندمان برج خنک کننده کاهش پیدا کرده و حتی این موضوع سبب فشار بر روی الکترموتور و خاموشی برج خنک کننده می شود .

از لحاظ ابعادی پکینگ فیلم برج خنک کننده دارای مشخصه ای به نام گام است که تعریف آن فاصله بین دو لایه پکینگ مدیا در حالت لانه زنبوری است . متداول ترین نوع آن پکینگ گام 19 برج خنک کن است. در این نوع پکینگ مدیا، بیشترین فاصله بین دو لایه(فاصله دو ضلع متقابل شش ضلعی)، معادل 19 میلی متر است. پکینگ گام 12 ،16،14 ،21 ، 23 و پکینگ گام 23 نیز از انواع پکینگ فیلم کولینگ تاور است که استفاده بسیار کمی دارند .

ابعاد استاندارد هر بلوک پکینگ مدیا فیلمی از متریال PVCپی وی سی برابر است با : 300 * 300 * 1200 میلی متر همچنین پکینگ مدیا فیلمی را می توان به صورت چند ردیف بر روی هم قرارداد که در این حالت ارتفاع 60 یا 90 سانتیمتر و به عبارتی دو یا سه ردیف پکینگ مدیا در برج های خنک کننده فایبرگلاس قابل چیدمان است .

آیا تابحال با عبارت سطح ویژه اسمی و واقعی پکینگ برج خنک کننده آشنا شده اید ؟ سطح ویژه اسمی در پکینگ برح خنک کننده به سطحی گفته می شود که صفحات پکینگ برج خنک کننده در حالت کلی در حجم معین از چیدمان پکینگ بین جریان آب و هوا ایجاد می کنند . این درحالی است که سطح ویژه موثر یا واقعی در اصل سطحی از پکینگ مدیا است که در تماس با آب قرار می گیرد . در بیانی دیگر فرض کنید در این سیستم پکینگ برج خنک کننده با گام 14 از تعداد 20 صفحه در هربلوک با مساحت کلی 200 متر مربع در هر متر مکعب تشکیل شده است و این پکینگ را در برج خنک کننده چیدمان کرده ایم . پس ازپاشش آب بر روی پکینگ برج خنک کننده مشاهده می کنیم که در اکثر مواقع قسمت هایی از سطح پکینگ در برج خنک کننده تحت پوشش مستقیم آب قرار نمی گیرد و به عبارتی خیس نمی شود . این قسمت هایی که آب در جریان ریزش خود از بالا به پایین برروی آن ها قرار نمی گیرد سطح فضای خالی و پرت یا به اصطلاح مهندسی Void Space گفته می شود .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 56
  • بازدید کلی : 3051
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی